بهبودی از سندرم متابولیک خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد

26 نوامبر 2019 - مشخص شده است که سندرم متابولیک (فشار خون بالا ، قند خون بالا ، چربی اضافی شکمی، سطح بالای تری گلیسیرید و یا سطح ناسالم کلسترول) با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی همراه است. هنگامی که در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک، این سندرم را معکوس شود یا بهبود یابد، خطر  بیماری های قلبی عروقی نیز کاهش می یابد. یافته های یک مطالعه کوهورت مبتنی بر جمعیت کشور کره ی جنوبی در Annals of Internal Medicine منتشر شده است.

سندرم متابولیک به داشتن گروهی از پنج عامل خطرزا اطلاق می شود که احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. در مورد ارتباط بین تغییرات پویا در وضعیت سندرم متابولیک و تغییر در خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، اطلاعاتی در مقیاس جمعیتی در دسترس نبود و بهمین دلیل محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ملی سئول، داده های بانک اطلاعات ملی بیمه ی سلامت کره را مورد بررسی قرار دادند تا بررسی کنند که آیا بهبودی یا ابتلا به سندرم متابولیک در یک جمعیت، با تغییر در خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ارتباط دارد یا خیر.

درمجموع 9،553،042 نفر که از سال 2009 تا 2014 در غربالگری سلامت ملی شرکت کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت کنندگان در مطالعه بر اساس وضعیت سندرم متابولیک خود در طی سه معاینه ی بهداشت عمومی متوالی به چهار گروه تقسیم شدند: 1) افرادی که به صورت مزمن در حالت سندرم متابولیک باقی مانده بودند. 2) مبتلایان به سندرم متابولیک که به تازگی به آن مبتلا شده بودند. 3) افرادی که از سندرم متابولیک بهبود یافته بودند. 4) و کسانی که همچنان عاری از سندرم متابولیک مانده بودند. محققان خطرات ایجاد بیماریهای قلبی عروقی یا سكته مغزی را در بین این چهار گروه مقایسه كرده و دریافتند كسانی كه سندرم متابولیك در آنها بهبود یافته است در مقایسه با كسانی كه در حالت سندرم متابولیك باقی مانده اند، در معرض خطر كمتری برای بیماری قلبی عروقی قرار دارند. از طرف دیگر، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی برای شرکت کنندگانی که به تازگی به سندرم متابولیک مبتلا شده بودند، به طور قابل توجهی بالاتر از کسانی بود که عاری از این سندرم بودند. به گفته ی نویسندگان، این یافته ها نشان می دهد که تلاش برای جلوگیری از پیشرفت و یا معکوس نمودن و بهبودی از سندرم متابولیک به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

منبع:

Annals of Internal Medicine(2019). http://annals.org/aim/article/doi/10.7326/M19-0563

 

https://medicalxpress.com/news/2019-11-recovering-metabolic-syndrome-significantly-cardiovascular.html